روایت جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی از عملیات الی بیت‌المقدس

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی قزوین گفت: انجام کار اطلاعاتی قبل از عملیات «الی بیت‌المقدس» و شناسایی تفکر تاکتیکی دشمن نقطه عطف این عملیات و رمز موفقیت در آزادسازی خرمشهر بود.

به گزارش خبرنگارپایگاه مردمی ارتشبه نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، محمد رضایی جانشین قرارگاه عملیاتی لشگر16 زرهی قزوین در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: خرمشهر در طول تاریخ چهار بار به تصرف دشمن درآمده است که اگر به آثار و خسارت‌های تصرف این شهر و همچنین بازپس‌گیری آن در پیش از انقلاب اسلامی نگاه کنیم به راحتی متوجه اقتدار و قدرت این شهر چه در زمان تصرف و چه در زمان بازپس‌گیری خواهیم شد.

رضایی با بیان اینکه بعد از پیروزی در عملیات‌های ثامن‌الائمه و فتح‌المبین، عملیات الی بیت‌المقدس از نظر تاکتیک، انسجام و اراده نیروها بسیار حساس و استراتژیک بود، افزود: اجرای این عملیات بعد از گذشت یکسال از آغاز دفاع مقدس، انجام آن را حساس‌تر می‌کرد.

وی با اشاره به طرح‌ریزی عملیات کربلای 3 بر مبنای طرح‌ریزی عملیات الی بیت‌المقدس ادامه داد: شرایط، حساسیت، پیچیدگی و همچنین طرح‌ریزی عملیات بیت‌المقدس در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های نظامی کشور تدریس می‌شود.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشگر16 زرهی قزوین با اشاره به چهار مرحله عملیات الی بیت‌المقدس گفت: عبور از رودخانه کارون، گرفتن سرپل در غرب کارون و تثبیت سرپل، ادامه حرکت به سمت مرزهای بین‌المللی و آزادسازی خرمشهر و تأمین ساحل شرق اروند، چهار مرحله عملیات بزرگ بیت‌المقدس به شمار می‌آید. در تمام مراحل طرح‌ریزی عملیات،از عواملی همچون شناسایی زمینی، استفاده از عکس‌های هوایی و تفسیر آن و همچنین تخلیه اطلاعاتی اسرای عراقی برای تسلط بر منطقه استفاده شد.در تمام اطلاعاتی که برای انجام این عملیات کسب شد، سعی بر این بود تا ترکیب و استعداد دشمن، گسترش دشمن، نقاط قوت و ضعف دشمن و همچنین تفکر تاکتیکی دشمن شناسایی شود.

وی با اشاره به قدرت دفاعی رژیم بعثی درخرمشهر اظهار کرد: تمامی استحکاماتی که در منطقه خرمشهر استفاده شده بود توسط یگان مهندسی سپاه سوم عراق در نظر گرفته شده بود و سعی شده‌ بود تا با استفاده از میدان‌های وسیع مین، برافراشته کردن تیرآهن، نخل سوخته و بریده و همچنین حفر کانال‌های آب در اطراف معبرها از ورود نیروی ایرانی به داخل خرمشهر جلوگیری شود.

این فرمانده نظامی با بیان اینکه استحکامات دفاعی صدام در خرمشهر در هیچ جای دفاع مقدس مشاهده نمی‌شود، ادامه داد: 2 لشگر زرهی، 1 لشگر پیاده و 1 لشگر پیاده مکانیزه به همراه 20 تیپ در منطقه خرمشهر حضور داشتند و پیش‌بینی‌ها بر این بود که این استعداد نیرو از سوی عراق، در هنگام عملیات بیت‌المقدس به 48 تیپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرحله اول این عملیات از 10 اردیبهشت آغاز و به خوبی به اتمام رسید، خاطرنشان کرد: مرحله دوم از 16 اردیبهشت آغاز و سپاه اسلام ضمن گرفتن سرپل کارون و تثبیت سرپل، به سمت خرمشهر نیز حرکت کردند.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر16 زرهی قزوین تأکید کرد: مرحله سوم عملیات الی بیت‌المقدس با حرکت به سمت خرمشهر و مرزهای بین‌المللی آغاز شد اما با توجه به شرایط منطقه این مرحله از عملیات دو هفته به طول انجامید.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط سیاسی کشور و مطالبه مردم، همگان انتظار بازپس‌گیری خرمشهر را از رزمندگان مقدس داشتند و در همین راستا نیز تمامی اقدامات لازم برای ورود به خرمشهر، تصرف و حفظ برنامه‌ریزی شده بود.

رضایی با بیان اینکه اولین جرقه‌های ورود به خرمشهر از دوم خرداد آغاز می‌شود و رزمندگان دفاع مقدس وارد خرمشهر می‌شوند، گفت: شرایط ورود نیروهای ایرانی به گونه‌ای رقم می‌خورد که خیل عظیم سربازان رژیم بعثی به اسارت نیروهای اسلام در می‌آیند.

وی تعداد اسرای عراقی در این عملیات را 19 هزار و 374 نفر ذکر کرد و ادامه داد: تعداد اسرا به قدری بود که حتی وسیله لازم برای انتقال این اسرا به پشت جبهه وجود نداشت ودر نهایت این اسرا به صورت دشت‌بانی به پشت جبهه اعزام می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه رژیم بعث ضربه جبران ناپذیری از شکست در خرمشهر خورد، تأکید کرد: رژیم عراق در این عملیات غرور آفرین 16هزار کشته و زخمی را متحمل شد.

وی عملیات الی بیت‌المقدس را وسیع‌ترین و پهناورترین عملیات دفاع مقدس دانست و یادآور شد: وسعت این عملیات 10 برابر عملیات ثامن‌الائمه و 9 برابر والفجر 8 بوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا