برخی به دنبال تضعیف ارتش و دستگیری شهید فلاحی بودند/ هراس عراقی‌ها از لشکر "92 زرهی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش ::معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از لشکرهای ارتش به نام لشکر 92 زرهی قزوین از جمله لشکرهایی بود که هرگاه نام آن برده می‌شد پشت عراق می‌لرزید؛ اما به‌واسطه کودتای شبکه نقاب، فرمانده لشکر و ساختار تیپ را تغییر دادند.

به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  دفاع پرس، امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در گردهمایی سراسری فرماندهان دفاع مقدس از رده گردان به بالا، با اشاره به آشوب‌های کردستان در اوائل انقلاب اظهار داشت: اگر ضد انقلاب در منطقه کردستان موفق می‌شد و می‌توانست با حمایت استکبار به هدف خود، یعنی به شکست کشاندن انقلاب برسد شاید جنگ تحمیلی هرگز شروع نمی‌شد.

وی در ادامه درباره شرایط ارتش در آغاز جنگ تحمیلی گفت: ارتش آن زمان در شرایطی قرار داشت که دو لشکر آن در مقابله با ضد انقلاب کردستان فعال بود و سایر لشکرهای آن مانند لشکر 77 خراسان اجازه خروج از استان را نداشتند؛ یعنی یگان‌های ارتش در استان‌ها تا ششم مهر اجازه خروج از پادگان را نداشتند.

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح افزود: یکی از لشکرهای ارتش به نام لشکر 92 زرهی قزوین از جمله لشکرهایی بود که هرگاه نام آن برده می‌شد پشت عراق می‌لرزید؛ اما به‌واسطه کودتای شبکه نقاب، فرمانده لشکر و ساختار تیپ را تغییر دادند و این دیگر تیپی نبود که بتواند برای ارتش عراق واهمه‌ای ایجاد کند. در واقع با طراحی کودتای شبکه نقاب، به دنبال تضعیف ارتش بودند.

سرلشکر حسنی سعدی با اشاره به این مطلب که حتی برخی به دنبال دستگیری امیر سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش بودند، عنوان کرد: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد ارتش عراق 12 لشکر و 29 تیپ داشت ولی ارتش ما از شش لشکر و سه تیپ مستقل  برخوردار بود؛ به همین خاطر برای تقویت نیروهای خود بنا به دستور، شورای انقلاب اولین نیروهای احتیاط را فراخوانی کرد، ولی در مراحل بعدی با ابلاغ شورای انقلاب مقرر شد آنهایی که کارت احتیاط دارند می توانند به‌صورت آزاد برای خدمت ارتش یا بسیج را انتخاب کند.

وی ادامه داد: این افراد به دلیل راحتی خدمت در بسیج، جذب بسیج شدند؛ در صورتی که اگر وارد ارتش می‌شدند می‌بایست حداقل شش ماه در جبهه‌ها حضور می‌داشتند و در صورت یک روز غیبت با آنها برخورد قضایی صورت می‌گرفت ولی در بسیج یک یا دو ماه خدمت می‌کردند و بعد به مرخصی می‌آمدند.

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: میانگین سنی آنهایی که در روزهای اولیه  جنگ به‌عنوان سرباز یا بسیجی شرکت کرده بودند 20 سال بود و الان که تقریبا 30 سال از پایان جنگ می گذرد تقریبا 50 ساله هستند؛ آنهایی هم که درسپاه یا جهاد عهده‌دار سمت فرماندهی بودند میانگین سنی‌شان 27 سال بود و با احتساب دوران پس از اتمام جنگ، اکنون بالای 65 سال سن دارند؛ اما در ارتش متوسط سن سرگردی به بالا حداقل 35 سال بود که اگر سال‌های پس از جنگ را به آن اضافه کنیم متوسط سن آنها 70 به بالاست.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا