مسئولین فرهنگی در جهت انتقال منش اخلاقی دوران دفاع مقدس تلاش کنند

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

ر
 
 پایگاه مردمی ارتش ::ئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: مسئولین فرهنگی باید ضمن ثبت و ضبط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بتوانند منش اخلاقی آن دوران را در جامعه جاری و ساری کنند.
 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  خبرنگار   دفاع پرس، هرچه بیشتر پیش می‌رویم و از دوران دفاع مقدس فاصله می‌گیریم شاهد کم‌رنگ‌تر شدن خاطرات و حال و هوای آن دوران که اساس زندگی مردم را در دهه 60 تشکیل می‌داد، هستیم؛ روزگاری که دشمن ناجوانمردانه بر ما تاخت و برخی مناطق سرزمین عزیزمان را به اشغال خود درآورد، تنها مردانی از جنس حماسه و جهاد به ندای رهبر خود لبیک گفته و جهت حضور در جبهه‌های نبرد خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به میدان نبرد شتافتند؛ دلیرمردانی که با ایستادگی و جهاد داوطلبانه، آیه‌های جهاد و شهادت را پس از 1400 سال دوباره احیا کرند.

در همین رابطه گفت‌گویی مشروح را با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدعلی آل هاشم» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی و نماینده ولی فقیه در ارتش انجام دادیم که شرح آن در ذیل می‌آید.

- لطفا درباره فرهنگ دفاع مقدس و تأثیر آن در بهبود اوضاع جامعه توضیح دهید؟

مسلّما حاکم شدن فرهنگ دفاع مقدس در جامعه، جوانان ما را در برابر جنگ نرم و هجمه‌های فرهنگی بیمه می‌کند. اینکه فرزندان ما از حال و هوای آن دوران و بلندای روح و بزرگ‌منشی شهدا و جانبازان عزیز که از همه داشته‌های خود برای رضای خدا گذشتند آگاهی یابند، آنان را در برابر سیل تهاجمات فرهنگی و مسائل غیر اخلاقی واکسینه می‌کند؛ لذا مسئولین فرهنگی باید در این رابطه تلاش کنند تا ضمن ثبت و ضبط آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بتوانند آن منش اخلاقی را که در آن دوران در جامعه جاری و ساری بود، به امروز انتقال دهند.

- نشر ارزش‌ها در شرایط فعلی چقدر ضرورت دارد؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند "این خاطراتی که در ذهن‌های ماست نباید به دست فراموشی سپرده شود. باید همه افراد از رده رزمنده تا فرمانده خود را دراین رابطه موظف بدانند و به تبیین آن دوران برای نسل جوان بپردازند، اگر این خاطرات و رشادت‌ها بازگو نشود، حافظه تاریخی ما از بزرگترین گنجینه خود خالی خواهد شد."

 

- چه روش‌هایی را در این خصوص پیشنهاد می‌دهید؟

نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید از طریق روش‌های گونان اجرا شود؛ به‌ویژه اینکه استفاده از گزاره‌های فرهنگی و هنری در این رابطه می‌تواند موثرتر از دیگر روش‌ها باشد. برای مثال کتاب، عکس، مقاله و یا ساختن فیلم از آن دوران می‌تواند بخشی از اتفاقات آن دوران را به تصویر بکشد.

اردوهای راهیان نور یکی از بهترین روش‌های است که می‌توان از آن جهت انتقال فرهنگ دفاع مقدس است استفاده کرد، اینکه امروز ما درگیر جنگ نظامی نیستیم نباید ما را از جنگ نرم دشمن غافل کند؛ لذا امروز محتاج فرهنگ دفاع مقدس هستیم تا بتوانیم با استفاده از این پیشینه فرهنگی موفق همچون دژی مستحکم جلوی هجمه‌های دشمن را که امروز قلب جوانان ما را نشانه رفته بگیریم؛ ضمن اینکه روش‌های دیگری هم می توان در این رابطه ابداع کرد.

- مهمترین دستاورد دفاع مقدس در حوزه فردی چه بود؟

یکی از دستاوردهای دوران دفاع مقدس رشد باورهای دینی در میان مردم بود در آن زمان همه مردم به نوعی  با مسئله جنگ درگیر بودند و همه نسبت به آن احساس تکلیف می کردند، به‌طوری‌که جبهه‌های نبرد، پشت جبهه، کوچه و خیابان‌ها همه و همه رنگ و بوی الهی به خود گرفته بود و مردم خود را در جنگ سهیم می دانستند و با خدا معامله می‌کردند. مسلما سایه همین باورهای دینی بود که رزمندگان اسلام در برابر ارتش تا دندان مسلح به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند.

- آیا کار فرهنگی هم در جبهه‌ها صورت می‌گرفت؟

جبهه‌ها خود محیطی الهی و انسان‌ساز بود، اما تجربه کار فرهنگی مناسب در آن دوران برای ما دستاوردهای قابل توجهی در بر داشت؛ برای مثال اگر رزمندگان ما در عملیاتی عملکرد موفقیت‌آمیزی را به نمایش می‌گذاشتند، یقینا در آنجا باورهای دینی بیشتر تقویت شده بود و کار فرهنگی عمیق‌تری صورت گرفته بود، چرا که عملکرد صحیح فرهنگی و عقیدتی با ارتقای توازن رزمی یگان نظامی رابطه مستقیمی داشت.

- جامعه آن روز چه میزان تحت تأثیر فداکاری شهدا قرار داشت؟

جامعه آن روز ما به حد وافری تحت تاثیر ایثار و فداکاری شهدا قرار گرفته و خود را مدیون خون شهدا می‌دانست و به همین خاطر شاهد رشد فزاینده فضایل اخلاقی در سطح جامعه و در میان اقشار مختلف صرف‌نظر از قشربندی اجتماعی بودیم.

- ضمن ارائه توضیحی در خصوص شیوه مدیریت جهادی که در جبهه‌های جنگ حاکم بود بفرمایید چگونه می‌شود که آن سبک مدیریتی را در جامعه فعلی احیا کرد؟

 مدیریت در دوران دفاع مقدس با روحیه جهادی، خودکفایی، اعتماد به نفس، تقوای الهی و خودباوری آمیخته بود و اگر امروز بخواهیم چنان مدیریتی را وارد بدنه و سیستم کنیم باید در وحله اول تقوای الهی داشته باشیم، تا به‌واسطه آن روحیه جهادی و خودباوری در ما احیا شود، که اگر چنین شد مسلمّاً خلاقیت و ممارست عملیاتی، مدیریت ما را تحت تاثیر قرار داده و ما را به اوج نوآوری و توانمندی می‌رساند.

مدیریتی که با تقویت اعتماد به‌نفس و خودباوری توأمان باشد مسلما تاثیر خود را در امور مختلف اقتصادی، سیاسی، دفاعی، و تولید محصولات داخلی و رسیدن به مرحله خودکفایی خواهد گذاشت، همانطور که در دوران دفاع مقدس با همین روحیه در برابر تمامی کمک ها تهدیدها و تحریم‌ها ایستادگی کردیم و دستاوردهای عظیمی را به‌دست آوردیم که باید امروز از آن حفظ و پاسداری شود.

امام(ره) فرمودند "جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی یک تحفه الهی بود"؛ زیرا به‌واسطه همین فشارهای تحریم بود که ما به این درجه از خودباوری رسیدیم و توانستیم جنگ را اداره کنیم.

 

- اهداف سیاسی و نظامی دشمن از حمله به ایران چه بود؟

دشمن بعثی که در طول جنگ هشت ساله از حمایت‌های همه‌جانبه شرق و غرب برخوردار بود، با چند هدف به ایران اسلامی تجاوز کرد، هدف اول؛ از آنجا که انقلاب اسلامی استکبار جهانی را غافلگیر کرده بود و موازنه قوا را در سطح منطقه علیه منافع آنان تغییر داده بود، و از طریق توطئه و بمب‌گذاری و ترور به اهداف خود نرسیده بودند، لذا با تجهیز صدام و آغاز یک جنگ بزرگ جهت براندازی جمهوری اسلامی اقدام کردند که با مقاومت مردمی و ارتش و سپاه سیلی محکمی را دریافت کردند.

هدف دوم؛ هدف دوم استکبار جهانی جلوگیری از صدور انقلاب بود، زیرا اصل صدور انقلاب در همان اوایل پیروزی انقلاب از سوی رهبر کبیر و معمار انقلاب به‌عنوان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی کشور مطرح شده بود و دنیای استکبار را به شدت به  وحشت انداخته بود، لذا مستکبران احساس می‌کردند با راه‌اندازی یک جنگ منطقه‌ای می‌توانند جلویصدور انقلاب اسلامی را بگیرند.

هدف سوم؛ با پیروزی انقلاب اسلامی دست جهانخواران شرق و غرب از بخش وسیعی از انرژی‌های موجود در خاورمیانه قطع شده بود، لذا مترصد ایجاد فضایی بودند که در پی آن بتوانند دوباره به نفت و ایران دست پیدا کنند و این مهم فقط از طریق جنگ و ایجاد نفاق بدست می‌آمد.

هدف چهارم؛ دشمن نمی‌خواست با شکل‌گیری و تثبیت انقلاب اسلامی کلیه منافع سیاسی خود را برای همیشه در منطقه از دست بدهد، لذا با ایجاد جنگ تحمیلی بدنبال تصرف خاک و تجزیه ایران زمین برآمد؛ چراکه ایران تقسیم شده به‌راحتی تحت تسلط سیاسی ابرقدرت‌ها در می‌آمد و تن به خواسته‌های آنان در عرصه بین‌المللی می‌داد و مسلما آنچه که جهان استکبار نمی‌تواند ببیند ایران منسجم و یکپارچه و هماهنگ است.

و باید گفت در طول جنگ هشت ساله شرق و غرب علیه ایران اسلامی دست به دست هم داده بودند؛ به‌طوری که صدام با هواپیماهای فرانسوی، بمب‌های شیمیایی آلمانی، تسلیحات زرهی شوروی و کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا در برابر کشور در حال تحریم ما می‌جنگید.

- تجلیل از ایثارگران عرصه دفاع مقدس تا چه اندازه می‌تواند اثربخش باشد؟

تجلیل از رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس در واقع تجلیل از مروت و مردانگی است، و افتخار امروز ما این است که یادآور و پاسدار فداکاری آن روز این عزیزان هستیم، که به فرمان ولی فقیه خود حضرت امام(ره) وارد عرصه نبرد شده و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشتند.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا