به بهانه سالروز عمليات آفندي «الله اكبر»
تاريخ : 3 / 3 / 1392برچسب:ارتش,نیروی زمینی, | 1:50 | نویسنده : بسیجیان ارتش

فرماندهي اين عمليات را شهيد سرلشگر مسعود منفرد نياكي، فرمانده وقت لشگر 92 زرهي نيروي زميني ارتش برعهده داشت.

در اين زمان وضعيت عمومي جبهه ها حاكي از يك ركود كلي بود كه اين وضعيت نامناسب اقتضا مي كرد، تحركي در منطقه به وجود آيد و ارتفاعات الله اكبر بنا به دلايل بسياري براي انجام يك عمليات مناسب تشخيص داده شد؛ از جمله اين دلايل مبارزه و مقابله شديد و رشادت هاي فراوان رزمندگان نيروي زميني ارتش و ديگر نيروها در مقابل ارتش بعثي بود كه وحشت و هراس را در دل دشمن ايجاد كرده بود.

ضمن اينكه وضعيت زمين براي حمله به دشمن بسيار مناسب بود و با تعداد نيروي كمتري يك عمليات تاكتيكي مؤثر قابليت اجرا داشت. لذا پس از طراحي و ابلاغ اين عمليات به شهيد نياكي، وي با بهره گيري از يگانهايي از لشگر 92 و لشگر 16 زرهي، تيپ 55 هوابرد شيراز و با پشتيباني مستقيم 3 گردان توپخانه و هوانيروز قهرمان و پشتيباني عمومي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانست در يك عمليات ضربتي سريع و كوبنده ارتفاعات الله اكبر و منطقه شحيطيه و بيش از يكصد كيلومتر از مناطق عملياتي شمال سوسنگرد را آزاد نمايد.

در اين عمليات كه يگان هايي از سپاه اهواز و نيروهاي جنگهاي نامنظم شهيد چمران نيز تحت هدايت عملياتي و تاكتيكي نيروي زميني ارتش حضور داشتند، يگانهاي درگير دشمن بعثي به طور كامل منهدم شدند.

 در اين عمليات بيش از 500 نفر از نيروهاي دشمن كشته و 700 نفر به اسارت درآمدند. همچنين يكصد دستگاه تانك و نفربر دشمن منهدم شد و بيش از 10 نفربر بي ام پي 1 و تانك تي 62 و مقادير بسيار زيادي مهمات و تجهيزات به غنيمت نيروهاي خودي درآمد.

درحالي كه شهيد منفردنياكي و نيروهايش در ارتفاعات «الله‌ اكبر» و منطقه شمال سوسنگرد سخت درگير بودند، لشگر 21 حمزه سيدالشهدا (ع) نيروي زميني ارتش در همان روز و به منظور پشتيباني تاكتيكي از عمليات خيبر در غرب رودخانه كرخه بويژه منطقه شوش يك عمليات آفندي همزمان را طراحي و اجرا كرد.

در اين ماموريت حساس كه تنها با دو گردان يعني گردان 141 و 169 لشگر انجام گرديد، با رشادت رزمندگان اسلام ضربات سختي بردشمن وارد شد و به عنوان يكي از موفق‌ترين عمليات هاي ضربتي ارتش جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد.

در اين عمليات ارتفاعات انگوش توسط لشگر 21 حمزه سيدالشهدا (ع) آزاد و تثبيت شد و سرپل منطقه غرب شوش نيز توسعه قابل ملاحظه اي يافت.

همچنين در اين عمليات بيش از 210 نفر از نيروهاي بعثي كشته و حدود يكصد و پنجاه نفر مجروح و 126 نفر نيز به اسارت درآمدند.

تنظيم: شهروز عليمرداني- خبرنگار ارتش جمهوري اسلامي ايران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا