نگاهی به زندگی نامه شهید سرلشگر منصور ستاری، فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران



اين شهيد بزرگوار پس از اخذ ديپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشگاه ‌افسري شد و پس از پايان ‌دانشكده به درجه ستوان دومي نايل آمد. در سال 1350 جهت طي دوره علمي كنترل رادار به كشور آمريكا اعزام شد و پس از گذراندن دوره ‌يكساله، در سال 1351 به ايران بازگشت و به عنوان افسر كنترل شكاري نيروي هوايي ارتش مشغول به كار شد.

شهيد ستاري همچنين در سال 1354 با شركت در كنكور سراسري در رشته برق و الكترونيك پذيرفته شد. تعدادي از واحدهاي دانشگاهي را گذرانده بود كه با پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي تحصيل را كنار گذاشت و همدوش ديگر آحاد مردم به پاسداري از دستاوردهاي انقلاب پرداخت.



وي افسري مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تيزهوش و كاردان بود. طرح‌ها و ابتكارهاي زيادي در تجهيز سيستم‌هاي راداري و پدافندي به اجرا گذاشت كه در طول جنگ تحميلي توان نيروي هوايي را در سرنگوني هواپيماهاي متجاوز دشمن دو چندان نمود.

 

شهيد ستاري به علت فعاليت هاي بيش از حدي كه در اجراي طرح‌هاي جنگي از خود نشان داد، درسال 1362 به سمت معاون عمليات فرماندهي پدافند نيروي هوايي منصوب شد. طرح‌ها و برنامه‌هايي كه شهيد ستاري ارائه مي‌داد بسيار منطقي، عملي، كاربردي و مؤثر بود از اين رو در سال 1364 به عنوان معاون طرح و برنامه نيروي هوايي ارتش برگزيده شد و به علت لياقت و كارداني و شايستگي كه از خود نشان داد، در بهمن ماه سال 1365 با درجه سرهنگي به سمت فرماندهي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار اين مسئوليت بود.

 

 



 

در عمليات خيبر و در هنگام محاصره بمباران شيميايي شهيد ستاري ماسك خود را تقديم به پيرمردي كه راننده لودر بود كرد. براثر اين اقدام وي تا زمان شهادت از شامه بويايي بي بهره شد و تا پايان عمر اين موضوع را مخفي مي كرد.

اقدامات شهيد ستاري بر چهار ركن اصلي استوار بود:

۱ـ طرح و برنامه صحيح از ابتداي فرماندهي همراه با آينده نگري هرچه ژرف تر.

۲ـ سازماندهي نيروي انساني متعهد و كارا، مستعد و مبتكر و بيش از همه خوداتكا و خودباور در پروژه هاي توسعه پيشرفت.

۳ـ تأمين وسايل و تجهيزات با بهره گيري حداكثر از منافع موجود داخلي و با تكيه بر اهداف خودكفايي كشور.

۴ـ اعمال مديريت پويا و متكي بر روابط انساني و ايجاد محيطي هرچه مناسب تر براي تشريك مساعي همگاني.

شهيد ستاري با برنامه اي منسجم و مؤثر در نتيجه عمليات هاي هوايي به كار پرداخت.


از اقدامات مهم و بنيادين اين شهيد بزرگوار مي توان به مواردي چند اشاره نمود:

ـ تأسيس دانشكده پرواز (خلباني) اين آرزوي ديرينه هر ايراني وطن پرست و پرسنل نيروي هوايي بود. اولين سري دانشجويان خلباني در مهرماه سال ۱۳۶۷ وارد دانشكده پرواز شدند.

- تأسيس دانشگاه هوافضا با ۸ گرايش تحصيلي و مبتني بر برنامه هاي آموزشي، مجموعه هاي كارشناسي و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالي.

ـ تأسيس دانشكده پرستاري و راه‌اندازي مركز تحقيقات و آموزش پزشكي (پاتولوژي) نيروي هوايي.

ـ توجه به آموزش كارا (حين خدمت) و آموزش پرسنل رده مياني.

ـ ايجاد هنرستان كارودانش و فني و حرفه اي درمركز آموزشهاي هوايي و اجراي برنامه هاي آموزش و پرورش براي افرادي كه حداكثر با سن شانزده سال به استخدام نيروي هوايي درآمده بودند تا بتوانند همانند دانش آموزان دبيرستان به تحصيل بپردازند و ديپلم رسمي كشور به آنها اعطاشود.

ـ ايجاد شبكه ديده باني به منظور تقويت سيستم پدافندي كشور و ايجاد شبكه ديده باني بصري.

 ـ ايجاد موانع هوايي بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات.



شهيدستاري كه به واقع معماري آينده‌نگر براي سيستم پدافند هوايي كشور بود با راه اندازي تأسيسات و امكانات جديد تعمير و نگهداري و نيز اجراي پروژه هايي نظير پروژه اوج و نيز راه اندازي مركز پژوهش، تحقيقات و آموزش (پتا) توان تامين و نگهداري نيروي هوايي ارتش را تقويت و به چندين برابر قدرت قبلي ارتقا داد. اين مهم براي كشوري كه پايه هاي صنعتي اش تقريباً ضعيف بود كاري شگرف مي باشد.

ايجاد مؤسسات فني و صنعتي پيشرفته براي آموزش پروازي مرحله مقدماتي دانشجويان خلباني با كمك مهندسين و متخصصين با ساخت هواپيماي پرستو. اين هواپيما از نظر امكانات عملياتي تقريباً شبيه هواپيماي بونانزاي ساخت آمريكا مي باشد.



يكي از مهمترين فعاليتهاي شهيد ستاري طي سالهاي ۶۶ تا پايان جنگ تحميلي اسكورت ناوگان تجاري كشتي هاي نفتكش ايران در خليج فارس و درياي عمان بود. انجام عمليات اسكورت باتوجه به حجم عمليات جنگي و مضافاً حجم عمليات عادي و روزانه نيروي هوايي كاري بس عظيم بود.

نگهداري مجتمع پتروشيمي بندرامام (ره)، حفاظت از ميدان گازي كنگان و مواردي نظير اينها يادآور اقدامات و جانفشاني هاي عقابان تيزپرواز و پرسنل پدافندي نيروي هوايي تحت فرماندهي و مديريت اين بزرگوار هميشه به يادماندني است.

طراحي و ساخت خودروي شمس، ايجاد خطوط هوايي سها (سازمان هواپيمايي ارتش جمهوري اسلامي ايران)، شركت در پروژه هاي دولتي در راستاي امور مهندسي و تأسيساتي، افزايش كارايي و استخراج از معادن تحت پوشش از قبيل نمك سمنان كه نيازمنديهاي صنايع نفتي و پتروشيمي كشور را مرتفع و پشتيباني مي نمايد، ازدياد بازده صنايع فلزي (ريخته گري ـ تراش و...) و دريافت سفارش به منظور رفع نيازمنديهاي دولتي، نظامي و خصوصي.


شهيدستاري منطقي ترين راه را براي كاهش اثرات محدوديت اعتباري و روبرويي با شرايط پس از جنگ انتخاب نمود و آن خودكفايي هرچه بيشتر نيروي هوايي ارتش بود. بدين وسيله علاوه بر آنكه از خروج اعتبارات نيروي هوايي جلوگيري مي كرد توان توليدي و خدماتي را افزايش داده و درآمدهاي حاصل از اين قبيل فعاليت ها را همواره تحت كنترل و نظارت دقيق قرارداد كه به عنوان پشتوانه اي براي اجراي برنامه هاي سازندگي مورد بهره برداري قرارگرفت.


شهيدستاري با كمك فرماندهان و پرسنل عزيز نيروي هوايي پروژه هاي بلندمدت را طراحي نمود كه يكي پس از ديگري جامه عمل مي‌پوشد. يكي از اين پروژه ها بعد از شهادت ايشان، جنگنده آذرخش بود كه با حضور رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد.

به هر تقدير سرلشگر شهيدمنصور ستاري با حمايت پرسنل از جان گذشته نيروي هوايي آنچه درتوان داشت در طبق اخلاص نهاده و به پيشگاه ملت ايران تقديم نمود تا اينكه روح حماسي او از همان پهنه آسمان نيلگوني كه مأواي هميشگي او و يارانش بود به ملكوت اعلي عروج كرد تا دركنار حضرت امام (ره) و شهداي والامقام ارتش جمهوري اسلامي ايران آرام گيرد.

 


 

« روحش شاد و يادش گرامي باد  »


تنظيم: شهروز عليمرداني، خبرنگار ارتش جمهوري اسلامي ايران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا