ایران قدرت اول اورهال هواپیماهای سنگین و فوق سنگین منطقه/ راه‌اندازی پرواز تهران ـ نجف هواپیمایی ساه

امیرسرتیپ والی اویسی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تاریخچه راه‌اندازی هواپیمايی ساها(سرويس ارتباط هـوايی ارتش) اظهار داشت: پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز اعمال تحریم‌های جهان استکبار علیه کشورمان، شهید ستاری برای کمک به ناوگان هوایی کشور و مقابله با تحریم‌هاي این حوزه، طرحی مبنی بر راه‌اندازی شرکت هواپیمایی ساها را به محضر مقام معظم رهبری ارائه کرد.

* راه‌اندازي ساها با فرمان مستقيم مقام معظم رهبري


وی ادامه داد: پس از موافقت مقام عظمای ولایت با این طرح درسال 1368، هواپیمایی ساها با الگو قرار دادن فرمان ایشان مبنی بر "کمک به ناوگان هوایی کشور، پرواز به نقاط محروم و جابجایی کارکنان نیروهای مسلح و خانواده آنان" کار خود را آغاز کرد.

رئیس شرکت هواپیمایی ساها با یادآوری اینکه فرمان ابلاغی مقام معظم رهبری، ساختار اصلی اساسنامه این شرکت را تشکیل داد، افزود: هواپیمایی ساها افتخار دارد تنها شرکت هواپیمایی بوده که با دستور مستقیم رهبر عزیز انقلاب اسلامی تأسیس و سازمان هواپیمایی کشوری براساس این فرمان، مجوز راه‌اندازی فعالیت هواپیمایی ساها را صادر کرده است.

* آغاز به کار ساها

وی با اشاره به زحمات زنده‌ياد دادپی فرمانده وقت منطقه هوایی مهر‌آباد، امیر خالقی، امیر ساعدی، زنده‌ياد نیکوکار و در رأس آنان شهید ستاری برای راه‌اندازی هواپیمایی ساها گفت: در ابتدای کار، این هواپیمایی با تعدادی هواپیمای کوچک F27 پروازهای خود را به نقاط محروم کشور آغاز کرد.

امیر اویسی اضافه کرد: پس از مدتی نیروی هوایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران، هواپیماهای 747 را در اختیار هواپیمایی ساها قرار داد که بعد از مورد تأیید قرار گرفتن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، در راستای جابه‌جایی بار و تجهیزات به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار گرفت.

وی ورود هواپیماهای 707 به ناوگان هوایی این شرکت را تدبیری برای گسترش جابه‌جایی مسافران در سطح کشور برشمرد و اظهار داشت: پس از ورود هواپیماهای 707 و 747 به ساها، هواپیماهای F27 به دلیل عدم امکان به روز رسانی دستگاه‌های ناوبری، در راستای تأمین امنیت پرواز مسافران از رده پروازی کنار گذاشته شد.

* ساخت آرایش فني 2159 در ايران و شکستن انحصار آمريکا توسط متخصصين کشور


رئیس هواپیمایی ساها با اشاره به اعمال تحریم‌های شدید در صنعت هوایی تصریح کرد: به دلیل عدم وجود قطعه‌های آرایشی فنی و تحریم همه‌جانبه برای تأمین قطعات، این هواپیما برای مدتی از رده پروازی کنار رفت، اما با تلاش متخصصان متعهد ایرانی در ساها، نیروی هوایی ارتش و صنایع هوایی وزارت دفاع، ساخت آرایش فني 2159 که تنها در انحصار آمریکا بود، شکسته و اين قطعه در کشور بومی‌سازی شد.

* تجهيز هواپیماهای 707 و 797 به مدرن‌ترین تجهیزات ناو‌بری و کمک ناو‌بری توسط متخصصين بومي

وی با یادآوری تلاش استکبار جهانی در جلوگیری از فروش هواپیما و قطعات آن به کشورمان خاطرنشان کرد: برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در تحریم صنعت هوایی، با کمک از صنایع هوایی و نیروی هوایی ارتش، در کاری تیمی همانطور که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرموده بودند ید واحده شده و هواپیماهای 707 و 797 را به مدرن‌ترین تجهیزات ناو‌بری و کمک ناو‌بری روز دنیا مجهز کردیم.

* ایران موفق‌ترین کشور منطقه در اورهال هواپيماهاي سنگين و فوق سنگين

امیر اویسی با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه جنگ یک نعمت الهی بود، تصریح کرد: در فشار تحریم‌هایی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن وجود داشت فهمیدیم که فقط خود اتکایی می‌تواند ما را از بیگانگان بی‌نیاز کند و اگر این فشارها نبود به طور قطع امروز به این توانمندی‌ها دست نیافته بودیم.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام قطعات هواپیما در صورت مواجه شدن با اشکال به خارج از کشور فرستاده و تعمیر می‌شد اما امروز به لطف خدا، اورهال هواپیماهای سنگین و فوق سنگین در کشور به صورت موفقیت‌آمیز انجام می‌شود و این امر جمهوری اسلامی ایران را به موفق‌ترین و قدرتمند‌ترین کشور منطقه در این زمینه تبدیل کرده است.

* موافقت مقام معظم رهبري با اضافه شدن هواپيماهاي ايرباس به ناوگان ساها

وی با اشاره به درخواست سرلشکر صالحی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای خرید هواپیماهای ایرباس و اضافه کردن آن به ناوگان هوایی ساها افزود: چند روز پس از ارائه این درخواست، دفتر حضرت آقا طی نامه‌ای موافقت ایشان برای خرید سه فروند هواپیماي ایرباس را به فرمانده کل ارتش ابلاغ می‌کند که پس از ابلاغ دستور به فرماندهی نیرو، شرکت ساها تمام توان خود برای اجرایی شدن دستور معظم له را بکار گرفته و با وجود تمام موانع و سختی‌ها این کار به نحو احسن اجرا و نتیجه خدمت ایشان رسانده شد.

رئیس شرکت هواپیمایی ساها با تأکید بر تلاش‌های انجام شده برای خرید هواپیما در شرایط تحریم، ابراز داشت: هواپیمایی ساها توانست برای نخستین بار هواپیمای A306 را که از بهترین هواپیماهای ایرباس به شمار می‌رود به کشور وارد کند.

* راه‌اندازی هواپیماهای ایرباس A306 توسط متخصصین شرکت ساها


امیر اویسی با یادآوری اینکه هواپیماهای ایرباس A306 بدون بکارگیری گروه پروازی خارجی و توسط متخصصین شرکت ساها راه‌اندازی شد، ادامه داد: سعی در ارتقای توانمندی بومی در صنعت هوایی کشور، ارائه بلیط نیم بها به کارکنان نیروهای مسلح و خانواده‌های آنان با وجود تمام افزایش قیمت‌ها و تحریم‌های اعمال شده و به کارگیری تمام توان برای ایمن‌سازی پروازها، تلاش برای دور زدن تحریم‌ها، تلاش برای گسترش جابجایی مسافران و... همه در راستای جلب رضایت‌مندی مقام عظمای ولایت، کمک به ناوگان هوایی کشور، خدمت‌رسانی، پیشرفت و اعتلای کشور و ‌زدن تودهنی به دشمنان انقلاب اسلامی است.

* شعار ساها "حداکثر ایمنی و حداقل تأخیر در پرواز"

وی با بيان اينکه "حداکثر ایمنی و حداقل تأخیر در پرواز" مهمترین راهکار این شرکت است؛ بکارگيري  هواپیماهای 707  به عنوان یکی از ایمن‌ترین هواپیماها در جهان را گواهي بر اين ادعا دانست و خاطرنشان کرد: این شرکت همان نوع هواپیمایی را که حضرت آقا به عنوان رهبر جامعه اسلامی با آن مسافرت‌هایشان را انجام می‌دهند در اختیار سایر هموطنان نیز قرار می‌دهد.

* خرید هواپیماهای برد کوتاه ساها در آینده‌ای نزدیک

رئیس هواپیمایی ساها از خرید هواپیماهای برد کوتاه در آینده‌ای نزدیک توسط این شرکت خبر داد و تأکید کرد: قصد داریم با خرید این نوع هواپیماها پروازهای خود را به نقاط محرومی مانند جزایر، دزفول و بیرجند و زاهدان گسترش دهیم.

* شکست تحريم‌ها در صنعت هوايي


وی با بيان اينکه تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان صد در صد  قابل خنثی کردن هستند، اظهار داشت: اگر تحریم‌ها کارساز بود شرکت‌های هواپیمایی که پیش از انقلاب در کشور ما فقط دو ایرلاین بود به حدود 20 ایرلاین نمی‌رسید، این مسئله بیانگر این است که ما توانستیم و پس از این هم می‌توانیم به نهایت موفقیت دست یابیم.

وی با یادآوری این که هواپیمایی ساها یکی از هفت شرکت هواپیمایی ثبت شده در کتاب سال ایرلاین‌های جهان است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی که ثبت جهانی شده باشند در هر نقطه‌ای از جهان اجازه عبور دارند.

* راه‌اندازي پرواز تهران نجف در آينده نزديک


امیر اویسی از برنامه‌ریزی این شرکت برای راه‌اندازی پرواز به عتبات عالیات خبر داد و تصریح کرد: اولویت اول ما شهرها و کشورهای مذهبی بوده و در آینده ان‌شاء‌الله پرواز تهران- نجف را راه‌اندازی خواهیم کرد.

گفتگو از : مرضیه ارجمندی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا