روایت پیشکسوتان دفاع مقدس از حماسه عملیات مروارید

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::هفتم آذر، سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بهانه­ای شد تا جمعی از پیشکسوتان این نیرو که در عملیات مروارید حماسه آفریده، دعوت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را پاسخ گفته و در دوازدهمین مجمع پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش گرد هم بیایند

 

 

 

مطالب ذیل بخشی از سخنان و خاطرات تعدادی از پرسنل این ناوچه می باشد که در همه آنها سربلندی و غرور ناشی از مقابله با دشمن متجاوز موج می زند.

ناوچه پیکان کاری حسینی کرد

ناخدا سرنوشت که از بازماندگان ناوچه همیشه قهرمان پیکان می باشد گفت: ناوچه پیکان کاری حسینی کرد و علم دار پرچمی بود که نتایج آن تا به حال دیده می­شود. ناخدا همتی و پرسنل زیر مجموعه ایشان در ناو پیکان که 46 نفر بودند حرکت و عملیلتی را انجام دادند که در تاریخ نبردهای دریایی، تاکتیکی بی نظیر بود.

وی در حالی که از به یاد آوری آن روزها احساساتی شده بود افزود: ناوچه پیکان در عملیات مروارید در حالی که با رشادت تمام در مقابل ناوگان دریایی عراق ایستاد و تعداد زیادی از آنها را نابود کرد به صورت ناجوانمردانه توسط یک ناو اوزای عراقی که خود را از دید این ناوچه پنهان کرده بود مورد اصابت قرار گرفت و پرسنل این ناوچه با این که می دانستند پیکان غرق خواهد شد تا آخرین لحظه حاضر به ترک آن نبودند و بعضی از آنا همراه پیکان برای همیشه در دل خلیج فارس آرمیدند.

ناخدا سرنوشت در ادامه با اشاره به این که این عملیات به نحوی اجرا شد که موجب نابودی قسمت اعظمی از نیروی دریایی عراق شد به نحوی که تا پایان جنگ، عراق نتوانست این نیرو را به صحنه نبرد بازگرداند، افزود: نیروی دریایی قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از این عملیات تا به حال با قدرت تمام در عرصه دریاها حضوری موثر و قوی داشته و توانسته پرچم ایران اسلامی را در آبهای بین المللی به اهتزار درآورد .

او در پایان سخنانش تاکتیک به کار رفته در عملیات مروارید را تاکتیکی منحصر به فرد دانست که هم اکنون نیز این تاکتیک در دانشگاه دریایی ما تدریس می شود.

 


راهبرد دشمن علیه خودش به کار گرفته شد

وی سخنان خود را با درود به روح شهدا به ویژه شهدای عملیات مروارید آغاز کرد و افزود: در شروع جنگ، صدام سه راهبرد نظامی در دریا تبیین کرده بود: ا- صیادت دریایی را با کنترل تنگه هرمز در خلیج فارس به دست بگیرد، 2- پشتیبانی از جبهه های جنگ را با کنترل تردد کشتی ها در شمال خلیج فارس قطع کند و سوم این که صدور نفت ایران را متوقف نماید که البته با لطف خدا و همت و تلاش کارکنان غیور نیروی دریایی با پشتیبانی تیز پروازان نیروی هوایی این سه راهبرد نظامی علیه خودش به کار گرفته شود .

او همچنین به یکی از طرح های عملیاتی ابتکاری این نیرو جهت شناسایی یکی از جزایر عراق اشاره کرد.

 

نیروی هوایی نقش مؤثری در این عملیات داشت

سرتیپ دوم خلبان نمکی که از چهرهای ماندگار دوران دفاع مقدس می باشد نیز در این هم­اندیشی گفت: در زمان اجرای عملیات مروارید، پایگاه هوایی بوشهر مسئول فراهم کردن پشتیبانی هوایی از این عملیات بود و در این رابطه ما طرحی را به نام ذوالفقار دریافت کردیم که هدفش تصرف سکوهای البکر، الامیه، ام­القصر و فاو بود.

او در ادامه درباره علت و چگونگی مورد اصابت قرارگرفتن ناوچه پیکان در این عملیات گفت: در جریان این عملیات و هنگامی که ناو رستم به دریا رفت بلافاصله بنده با هماهنگی که با پایگاه نیروی دریایی منطقه کردم متوجه شدم که هدف نیروی دریایی هدف قرا دادن سکوهای فوق الذکر بود لذا 6 فروند هواپیما را که مجهز به موشک " ماوریک" بود به پشتیبانی از عملیات مروارید فرستادیم که الحق نقش موثری در این عملیات داشتند و علت اینکه ناو پیکان به دور از دید هواپیماهای ما مورد اصابت قرار گرفت این بود که ناو چه اوزای عراقی پنهان شده بود و پیام " عملیات تمام " به ما رسیده بود البته بعد از این که متوجه شدیم پیکان مورد اصابت قرار گرفته سریعاً به منطقه بازگشتیم و علاوه بر پشتیبانی از کارکنان این ناو که مورد هجمه دیگر یکان های دشمن قرار گرفته بودند، ناوچه اوزای عراقی را که از مخفیگاه خود خارج شده بود، مورد اصابت قرار دادیم.

 

 

با انجام عملیان مروارید نیروی دریایی دشمن بعثی نابود شد

امیر سرتیپ بازنشسته پورداراب گفت: هدف عملیات مروارید نابوی کامل نیوری دریایی رژیم بعثی و زمین گیر کردن  آن بود که با لطف خدا  و ایثار نیروی دریایی  و هوایی ارتش با موفقیت انجام شد.

وی، ضمن تشریح موقعیت جغرافیایی منطقه عملیات مروارید به ویژه سکوهای نفتی البکر و الامیه ، گفت:با از کار انداختن این سکوهای نفتی عملا صدور نفت عراق و در پی آن اقتصاد عراق  متزلزل شد و  و از سویی ما را قادر ساخت تا کاروان های خود را راحتر از این منطقه عبور و در مناطق مورد نظرمان تخلیه نماییم.

امیر سرتیپ پورداراب، ادامه داد: در نهایت این عملیات طراحی و با ایثار دلاورمردان نیروی دریایی و تیز پروزان نیروی هوایی با موفقیت انجام شد.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات غرور آفرین مروارید، تصریح کرد: با  موفقیت این عملیات، نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ عملا از صحنه کنار رفت.

 

ناوچه پیکان دوهزار پوند تی ان تی به تکاوران دریایی تحویل داد

ناوسروان مجتبی مسیحی که در عملیات مروارید به عنوان راهبر رادار ناوچه پیکان در این حماسه بزرگ نقش ایفا کرده است؛ گفت: ناوچه پیکان در کنار انجام عملیات مروارید ماموریت های دیگری نیز ازجمله انتقال دو هزار پوند تی ان تی جهت انهدام سکوهای نفتی البکر و الامیه عراق و تحویل این مهمات به تکاوران دریایی که بر روی سکوهای یادشده مستقر بودند انجام داد.

وی با اشاره به حماسه بی نظیر ناوچه پیکان در عملیات مروارید که با همکاری نیروی هوایی و تکاوران دریایی منجر به انهدام سکوهای نفتی البکر و الامیه و از بین رفتن یازده فروند شناور رژیم بعثی عراق شد افزود: نیروی هوایی ارتش همگام با نیروی دریایی درجریان جزئیات عملیات مروارید بود و افسر رابط هوایی این نیرو نیز در ناوچه پیکان حضوری مؤثر داشت.

سروان مسیحی با ذکر خاطره ای از روزهای قبل از عملیات مروارید گفت: قبل از این عملیات من در صفحه رادار ناوچه پیکان دیدم چهار هدف شناور به سمت ناوچه درحرکت هستند سپس شهید ناوسروان همتی، فرمانده شجاع ناوچه پیکان را از خطر نزدیک شدن آنها با خبر کردم. با توجه به این که هدف های شناسایی شده در منطقه جنگی قرارداشتند، ایشان دستور داد با 2 قبضه توپ 76 میلیمتری به هدف های مهاجم شلیک کنیم که متاسفانه هر دو قبضه دچار نقص فنی شده و از شلیک بازماندند.

وی افزود: شهید همتی به هیچ وجه نمی خواست ناوچه پیکان تسلیم دشمن شود، لذا با به وجود آمدن این شرایط دستور داد تمامی نیروهای حاضر در ناوچه به روی عرشه بیایند و گفت: با تمام سرعت به سمت دشمن می رویم تا با آنها برخورد کرده و دشمن را از بین ببریم. اما وقتی نزدیکتر شدیم دیدیم آن چهار هدف متحرک، چهار لنچ غیر نظامی بودند و واقعا خواست الهی بود که توپ ها عمل نکنند وگرنه ....

 

در عملیات مروارید نیروی هوایی ارتش ماموریت حساسی به عهده داشت

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته علی بختیاری، از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش که در زمان عملیات مروارید به عنوان خلبان هواپیمای اف 4 همراه با شهید سرلشکر خلبان خلعتبری تعدادی از ناوچه های دشمن را منهدم کردند، گفت: ماموریت ذاتی موشک های "ماوریک" که بر روی جنگنده های اف 4 نصب شده بودند، انهدام تانک ها و سنگرهای دشمن بود اما با آزمایش های متعددی که توسط نیروی هوایی انجام گرفت، این امکان فراهم شد که از آنها برای انهدام اهداف سطحی در دریا نیز استفاده کنیم و ما در عملیات مروارید به خوبی این کار را انجام دادیم.

وی افزود: در روز عملیات زمانی که دیدیم چهار فروند ناوچه اوزای عراقی به سمت ناوچه پیکان در حال حرکت هستند، با هربار نزدیک شدن به آنها یکی از ناوچه ها را مورد هدف موشک های ماوریک قرار داده و منهدم کردیم. پس از سه بار حمله به ناوچه های عراقی موشک بعدی به دورن آب منحرف شد و به هدف اصابت نکرد. یکی از ناوچه ها نیز موشک به پاشنه آن اصابت کرده و متوقف شده بود. من که دیگر مهماتی نداشتم به پایگاه بازگشتم و جنگنده دومی که ماموریت ما را پشتیبانی می کرد و خلبان آن شهید دوران بود وارد عمل شده و کار ناوچه های باقی مانده و دو ناوچه دیگر را دشمن را یکسره کردند.

 

 

عملیات مروارید، راهبرد نیروی دریایی ارتش بود

امیر دریادار عبدالله معنوی، از فرماندهان پیشکسوت نیروی دریایی ارتش در این نشست با اشاره به راهبرد نیروی دریایی ارتش در ابتدای جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان نیروی دریایی دو هدف عمده را پیگیری می کرد. اول جلوگیری از تحرک دشمن در مرزهای آبی کشور و دوم حفظ امنیت معابر وصولی و عبور و مرور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران لذا با طراحی سلسله عملیات هایی که در نهایت منجر به انجام عملیات مروارید شد و حماسه هفتم آذر را خلق کرد به این دو هدف عمده دست یافت و آن را تا پایان جنگ حفظ نمود.

وی افزود: با انجام عملیات مروارید و اضمحلال کامل نیروی دریایی رژیم بعثی عراق اگر کشورهای استکباری از عراق حمایت نمی کردند، صدام دیگر قادر به ادامه جنگ نبود و جنگ خاتمه می یافت.

دریادار معنوی در ادامه گفت: بررسی ابعاد گسترده و زوایای مختلف عملیات های بزرگی نظیر عملیات مروارید باید توسط کارشناسان نظامی بیش از پیش مورد توجه و عنایت قرارگیرد تا بتوانیم از دستاوردهای این عملیات ها در صحنه نبردهای آتی بهره برداری مطلوبی انجام دهیم.

 

عملیات مروارید برگ درخشانی از کارنامه حماسی نیروی هوایی ارتش بود

امیر سرتیپ دوم خلبان امیر کاکاوند، از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش که در زمان عملیات مروارید معاونت عملیات پایگاه ششم شکاری را برعهده داشت نیز در این مراسم گفت: با آغاز جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش ماموریت های حساسی از جمله انهدام تاسیسات، تجهیزات، باندهای پروازی و زاغه های مهمات دشمن، جلوگیری از نفوذ هواپیماهای دشمن به داخل مرزهای کشور، پشتیبانی از نیروهای خودی زمینی و دریایی و ... را برعهده داشت.

وی افزود: در عملیات مروارید نیز در راستای پشتیبانی همه جانبه از نیروی دریایی و برای از بین بردن توان رزمی نیروی دریایی دشمن؛ به شکل ماهرانه ای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایفای ماموریت محوله پرداخت و با همکاری نیروی دریایی موفق شد سکوهای نفتی البکر و الامیه و 11 شناور دشمن شامل 6 ناوچه اوزا و پنج شناور دیگر را منهدم نماید که برگ درخشانی در کارنامه نیروی هوایی است.

 

همه نیروها برای مواجهه با دشمن ذوق و شوق داشتند

ناخدایکم بازنشسته مجید منصوری، از پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش نیز در این نشست با اشاره به ذوق و شوق وصف ناپذیر رزمندگان سلحشور نیروی دریایی در مواجهه و نبرد با دشمن طی سال های دفاع مقدس گفت: وقتی برابر طرح عملیاتی قرار بود یکانی وارد عملیات شود همه داوطلب بودند. از جمله در عملیات مروارید که ناوچه پیکان و فرمانده شجاع آن یعنی شهید محمد ابراهیم همتی داوطلب شدند که این ماموریت حساس را انجام دهند.

وی با اشاره به عملیات های دیگری که قبل و بعد از عملیات مروارید توسط نیروی دریایی ارتش انجام شد گفت: به طور نمونه در شب هفتم آذر سال 1359، 40 تکاور نیروی دریایی به صورت داوطلبانه در ساعت سه بامداد برای پشتیبانی از ناوچه پیکان از بند بوشهر عازم منطقه عملیاتی شدند که در نوع خود بی نظیر بود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا